Di Malaysia, program pemulihan bermula pada tahun 1965
apabila 3 orang guru yang mendapat latihan di England kembali berkhidmat. Sehingga
1968, seramai 9 orang guru telah mendapat latihan di luar negara. Program
pendidikan pemulihan bermula sebagai ‘pilot project’ di 9 buah sekolah rendah
di seluruh Malaysia. Projek ini telah bermula pada awal tahun 1967 dan berakhir
pada tahun 1970. Hasil kajian yang telah dijalankan, didapati Program
Pendidikan Pemulihan amat perlu bagi membantu kanak-kanak yang menghadapi
masalah pembelajaran.
Dari
tahun 1968 hingga 1974, kerajaan telah membekukan pengambilan guru-guru
berkhusus dalam bidang pendidikan pemulihan. Berdasarkan Laporan Murad 1971,
didapati 25%murid-murid sekolah rendah telah tercicir. Hasil daripada laporan
tersebut, kerajaan telah mengambil langkah-langkah proaktif. Pada tahun 1975,
Pusat Perkembangan Kurikulum(PPK) , Kementerian Pelajaran Malaysia telah
menjalankan projek percubaan dalam Pendidikan Imbuhan untuk sekolah rendah
dengan menggunakan strategi pendidikan pemulihan yang dijalankan oleh guru
kelas biasa. Murid-murid yang terlibat dalam projek ini ialah mereka yang
menghadapi masalah pembelajaran ringan dalam Bahasa Melayu, Matematik dan
Bahasa Inggeris. Murid –murid yang menghadapi masalah yang kompleks diserahkan
kepada guru pemulihan khas.
Projek Pendidikan Imbuhan ini lebih
menekankan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik dan daripada status
ekonomi sosial yang rendah. Mereka diberi bantuan dari segi makanan tambahan,
pinjaman buku teks dan program pembangunan masyarakat. Walau bagaimanapun,
projek ini tidak berjaya kerana kanak-kanak lain yang mendapat faedah dan
menyebabkan masih ada lagi kanak-kanak yang tercicir. Projek ini dihentikan dan
ditumpukan terus kepada Pendidikan Pemulihan Khas.
Pada tahun yang sama, Kementerian Pelajaran Malaysia mengadakan Kursus Dalam Cuti (KDC). Peserta-peserta kursus adalah terdiri
dari guru-guru terlatih dari sekolah-sekolah rendah. Jawatankuasa kursus adalah
seperti berikut :
i. 2 minggu dalam cuti penggal pertama
ii. 2 minggu dalam cuti penggal kedua
iii. 4
minggu dalam cuti penggal ketiga
Pada tahun 1977,
kursus satu tahun telah dijalankan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Kuala Lumpur. Mulai tahun
1981, kementerian telah mengadakan kursus dalam cuti penggal persekolahan
hingga sekarang.
Kursus-kursus jangka pendek juga diperkenalkan untuk menampung kekurangan
guru-guru pemulihan yang mempunyai latihan khas jangka pendek.
Pada
tahun 1983, sistem pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kurikulum Baru
Sekolah Rendah(KBSR).PdP
pada Tahap 1 (Tahun 1-3) akan membolehkan guru-guru mengenal pasti murid-murid
yang mempunyai masalah penguasaan asas 3M(Kementerian Pelajaran Malaysia,
2008).
Fokus ke arah membasmi masalah 3M
ini turut termaktub di dalam teras ketiga iaitu memperkasakan Sekolah
Kebangsaan, dan teras keempat iaitu merapatkan jurang pendidikan
Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan teras keempat: Merapatkan Jurang
Pendidikan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan(PIPP) 2006-2010. Melalui kedua-dua teras ini,
beberapa pelan tindakan dirancang untuk memastikan murid-murid menguasai
kemahiran asas 3M pada tahap1.
KPM turut memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan manaik taraf kelas
pemulihan dan menyediakan guru pemulihan khas terlatih yang mencukupi termasuk
di Sekolah Kurang Murid(SKM)(Kementerian Pelajaran Malaysia,
2008).
Beberapa
program pemulihan telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk
memastikan semua kanak-kanak tidak tercicir dalam pendidikan arus perdana.
Antara program yang telah diperkenalkan ialah:
Pada tahun 2011, Kementerian Pelajaran Malaysia telah
melaksanakan Program Pemulihan Khas dan Intervensi (PINCH) yang dilaksanakan
secara menyeluruh di sekolah rendah dan menengah. Ini bertujuan untuk mencapai sasaran sifar Literasi
dan Numerasi(3M) dengan mengenalpasti dan membantu murid-murid yang gagal
menguasai kemahiran asas tersebut.
Antara tindakan bagi pelaksanaan PINCH merangkumi:
Perkembangan
Program Pemulihan Khas menunjukkan pendidikan universal diutamakan yang
merupakan salah satu daripada komponen utama program ‘Program untuk Semua’ dan
‘Pendidikan Sepanjang Hayat’ serta merupakan strategi untuk mewujudkan
pendemokrasian pendidikan. Keutamaan ini diberikan kepada ketiga-tiga aspek pendidikan sejagat
iaitu Universal Access kepada
pendidikan rendah, kadar menamatkan persekolahan yang tinggi dan pencapaian
maksimum. (Special Education Department, 1999)
No comments:
Post a Comment