Sejarah Pendidikan Pemulihan Luar Negara



*     PL 94-142 dan IDEA

            Program pendidikan pemulihan bermula di Amerika Syarikat setelah termaktubnya PL 94-142 apabila seorang kanak autistic telah berjaya mendapat anugerah pelajar terbaik semasa di sekolah rendah dan sekolah menengah. Kanak  tersebut telah memasuki universiti dan memperolehi ijazah sarjana muda dan kini bekerja walaupun dianggap seorang yang berlainan upaya. Kejayaan pelajar ini adalah hasil daripada kelulusan undang-undang pada tahun 70-an. Pada 29 November 1975 Kongres Amerika Syarikat telah meluluskan Public Law 94-142.

            Undang-undang ini menjamin bahawa setiap individu di antara umur 3hingga 21 tahun akan menerima pendidikan percuma dalam persekitaran yang tidak menghalang perkembangan intelek mereka. Undang-undang ini memberi kuasa kepada 50 buah negeri di Amerika Syarikat dan pihak berkuasa tempatan melindungi hak serta memenuhi keperluan bayi, kanak-kanak dan belia berkeperluan khas serta keluarga mereka. Melalui undang-undang ini, kanak-kanak berkeperluan khas dibenarkan belajar bersama- sama dengan kanak-kanak yang normal. Sekiranya kelainan upaya kanak-kanak itu menyebabkan dia tidak menunjukkan kemajuan dalam kelas biasa maka dia ditempatkan dalam kelas pemulihan khas.

            Pada tahun1990, PL 94-142 diperluaskan di bawah akta Individuals with Disabilities Education Act (IDEA). Undang-undang ini menunjukkan betapa penting hak orang kelainan upaya dilindungi.

            Sebelum IDEA, ramai kanak-kanak tidak diberi peluang pendidikan. Pada tahun 1970, hanya seorang daripada lima kanak-kanak kurang upaya berpeluang pergi ke sekolah. Kebanyakkan negeri di Amerika Syarikat mempunyai undang-undang yang tidak membernarkan kanak-kanak pekak, buta, kecelaruan emosi atau kerencat mental menghadiri sekolah biasa.
            Oleh sebab IDEA kini program intervensi awal disediakan untuk lebih 200,000 bayi dan kanak-kanak kurang upaya. Pada tahun 2000 di Amerika Syarikat kira-kira 6. 5 juta kanak-kanak dan belia menerima pendidikan khas dan perkhidmatan lain bagi memenuhi keperluan mereka. Lebih ramai kanak-kanak berkeperluan khas menghadiri sekolah di kawasan perumahan masing-masing yang dahulunya tidak terbuka untuk mereka. Kanak-kanak yang belajar dalam kelas atau bangunan terasing telah berkurangan dan kini belajar bersama dengan kanak-kanak biasa.
            IDEA dilihat sebagai satu pembaharuan yang mana pendidikan untuk kanak-kanak berkeperluan khas diberi perhatian yang lebih khusus. Melalui akta ini juga konsep pendidikan untuk semua dan pendemokrasian pendidikan diperkemaskan. Ibu bapa yang mempunyai anak berkeperluan khas dilibatkan dalam perancangan pendidikan anak-anak mereka. Di samping itu, konsep kolaborasi dalam pendidikan yang membabitkan pihak dalam pelbagai kepakaran disepadukan untuk kepentingan masa depan kanak-kanak berkeperluan khas. Akta ini juga dijadikan asas panduan dalam pelaksanaan pendidikan khas di negara-negara lain termasuk Malaysia. 



 Laporan Warnock
      Laporan Warnock yang dikeluarkan pada tahun 1974 mencetuskan permulaan pendidikan pemulihan di England. Jawatankuasa Inkuiri Pendidikan Kanak-Kanak Cacat Warnock ditubuhkan dengan tujuan mengkaji semula pendidikan khas di Britain. Di Britian pengumuman Warnock Report (1978) merancakkan lagi perkembangan pendidikan khas. Walaupun cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam laporan itu tidak dilaksanakan serta merta tetapi Laporan Warnock dijadikan asas dalam pelaksanaan pendidikan khas dan cadangan-cadangan dimasukkan dalam akta pendidikan pada tahun-tahun berikutnya seperti konsep pendidikan inklusif yang secara langsung memansuhkan konsep pengasingan yang diamalkan sebelumnya.
            Amerika Syarikat dan Britain mendahului lebih kurang 20 tahun lebih awal daripada Malaysia yang kesannya amat besar dari aspek pertumbuhan serta kemajuan dalam pendidikan khas. Dalam hal ini, selain daripada kesedaran masyarakat terhadap pendidikan khas, peranan undang-undang atau polisi pemerintah merupakan penggerak utama untuk membangunkan pendidikan khas. Laporan ini menekankan kepada konsep percampuran antara kanak-kanak berkeperluan khas dengan kanak-kanak biasa yang dikenali sebagai integrasi atau inklusif. Konsep integrasi atau inklusif menekankan bahawa kanak-kanak berkeperluan khas perlu belajar di sekolah harian biasa dan berpeluang bergaul dengan kanak-kanak biasa. Dasar ini dilaksanakan dan diamalkan sehingga ke hari ini termasuk di Malaysia. Akta pendidikan 1981 pula meletakkan kepentingan peranan ibu bapa dalam pelaksanaan pendidikan khas.




           Akta Kanak-Kanak 1989(Children’s Act, 1989)
        Akta Kanak-Kanak1989 ini menyarankan dua perubahan untuk memperkukuhkan pelaksaan pendidikan khas. Pertama, amalan membuat diagnosis ke atas kanak-kanak berkeperluan khas oleh pelbagai golongan pakar ke atas keperluan mengikut pendidikan. Jelas sekali akta ini memberi ruang kepada pelbagai pihak dengan pelbagai kepakaran melibatkan diri dalam menentukan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas. Keduanya, konsep pengasingan tempat belajar kanak-kanak berkeperluan khas diganti dengan konsep integrasi atau inklusif iaitu kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama dengan kanak-kanak biasa dalam sekolah dan kelas yang sama.

1 comment: