Kaedah Pelaksanaan Program


KAEDAH PELAKSANAAN PROGRAM


Program pemulihan merupakan satu program yang bertujuan untuk membantu murid-murid yang tidak menguasai kemahiran menulis, membaca dan mengira. Semua sekolah rendah kecuali sekolah kecil (under enrolmen) diperuntukkan satu perjawatan Guru Pemulihan Khas. Peruntukan Guru Pemulihan Khas ini tidak termasuk dalam perkiraan peruntukan guru asas. Guru Pemulihan Khas tidak terlibat sebagai guru penganti kepada guru asas atau sebagai guru kelas sesuatu darjah. Mereka berkhidmat sepenuh masa melaksanakan program pendidikan pemulihan dan program pendidikan pemulihan itu perlu mendapat kelulusan bertulis daripada Pengarah pendidikan Negeri. Dalam melaksanakan program tersebut  program ini memerlukan satu proses yang saling berkaitan di antara satu sama lain. Proses yang terlibat ialah pencalonan  murid, ujian saringan, ujian diagnosik, pengajaran dan pembelajaran, penilaian dan tindakan susulan.

Pencalonan murid pemulihan adalah proses utama kepada pemilihan calon untuk ditempatkan di dalam program pemulihan. Pencalonan murid pemulihan boleh dilakukan oleh guru kelas, guru mata pelajaran, guru besar dan ibu bapa atau penjaga. Guru kelas boleh mencalonkan murid-murid untuk mengikuti kelas berdasarkan pencapaian murid dalam kemahiran asas (menulis, membaca dan mengira), hasil kerja murid dalam kelas atau keputusan ujian bulanan, semester atau ujian setiap kemahiran. Guru mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik juga boleh mencalonkan murid yang diajar oleh mereka untuk mengikuti kelas pemulihan berdasarkan kepada pencapaian mereka. Apabila murid-murid ini lemah dan tidak menguasai kemahiran yang disasarkan maka mereka layak untuk dicalonkan ke kelas pemulihan. Selain itu, guru besar boleh mencadangkan murid-murid berdasarkan penelitian kad-kad laporan murid dan pemerhatian secara am sama ada di sekolah atau di luar sekolah. Ibu bapa atau penjaga juga boleh mencalonkan anak-anak mereka untuk mengikuti program pendidikan pemulihan khas berdasarkan masalah pembelajaran anak mereka.

Bagi pengumpulan maklumat, butir-butir individu dan prestasi murid akan menolong guru pemulihan memahami murid yang dicalonkan. Ini akan membolehkan seorang guru pemulihan membuat keputusan sama ada murid itu akan mengikuti program pemulihan atau tidak. Daripada rekod individu, guru pemulihan juga dapat tahu tentang beberapa aspek penting seperti kesihatan, taraf ekonomi keluarga dan kebudayaan di rumah yang mungkin ada hubungan dengan kegagalan murid. Kemajuan akademik dapat menunjukkan prestasi murid dalam mata pelajaran-mata pelajaran asas. Sumber maklumat yang lain ialah guru besar boleh campur tangan berdasarkan peninjaun rekod murid, pemerhatian dan perhubungan. Guru kelas boleh menambahkan maklumat dengan mengambil tahu berkenaan dengan kehadiran, ketepatan masa ke sekolah, kadar dan taraf kerja, kebiasaan-kebiasaan serta perhubungan dengan murid-murid lain. Ibu bapa boleh memberitahu tentang tingkah laku umum, kegemaran dan perkara-perkara yang ia tidak gemar serta sikapnya terhadap pelajaran. Seterusnya, guru pemulihan juga boleh merujuk kepada borang rujukan yang boleh menunjukkan  secara umum kelemahan-kelemahan murid, iaitu borang rujukan yang mengandungi kemahiran asas membaca, kemahiran asas mengira dan tingkah laku di bilik darjah.
Selanjutnya ialah ujian saringan. Ujian saringan ialah satu instrument pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh murid secara individu untuk dicalonkan bagi mengikuti Program Pemulihan Khas. Ujian ini dapat mengesan murid-murid yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan khas. Dengan lain perkataan, ujian saringan bertujuan untuk menentukan calon yang layak untuk dimasukkan ke dalam program pemulihan khas. Bahan atau topik dalam ujian saringan merangkumi hanya kerja-kerja yang telah diajar oleh guru kelas sehingga masa saringan diberikan. Oleh itu senarai kemahiran yang diuji hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam Jadual Penentu Ujian. Ujian boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Bilangan murid yang diterima masuk ke kelas Pemulihan Khas berdasarkan beberapa faktor antaranya ialah skor yang lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid dan ruang yang ada untuk kelas pemulihan khas.
Murid-murid akan menjalankan ujian diagnostik jika mereka tidak dapat menguasai kemahiran 3M. Ujian diagnostik adalah ujian yang terpenting dalam program Pendidikan Pemulihan Khas. Ujian ini wajib dijalankan dengan tujuan untuk membantu GPK mengesan kawasan-kawasan kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh seseorang murid secara khusus dan seterusnya membentuk objektif pengajaran (baseline). Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat pencapaian tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dialami ketika belajar dan mengenal pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Ujian ini juga merupakan sebagai panduan untuk membina dan mentadbir Ujian Diagnostik, Guru Pemulihan Khas boleh merujuk Buku Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas (Masalah Penguasaan 3M) terbitan Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (2000).
Di samping itu, penganalisaan keputusan hendaklah dikumpul dan direkodkan dan diberi intepretasi dengan cermat untuk memastikan masalah-masalah murid. Keputusan analisa ujian diagnostik akan menunjukkan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara ini dapat membantu guru mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan daerah-daerah kesukaran yang dihadapi. Analisa kesalahan ujian tersebut juga dapat membantu guru merancang satu program pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik. Berdasarkan kepada analisa kesalahan ujian diagnostik tersebut, guru pemulihan dapat mengenal pasti daerah-daerah kelemahan murid yang telah dipilih. Daerah-daerah kelemahan itu akan membantu guru untuk memilih kemahiran yang tepat untuk memulakan proses pengajaran dan pembelajaran.
Bagi tindakan susulan, murid yang telah dapat menguasai kemahiran yang telah dipulihkan akan menjalankan kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas biasa dengan bantuan dan kerjasama daripada GPK apabila perlu. Guru kelas, guru mata pelajaran dan guru pemulihan perlu saling bekerjasama antara satu sama lain bagi mengukuhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid pemulihan. Murid pemulihan yang berjaya menguasai kemahiran akan ditempatkan semula ke kelas biasa untuk mengikuti proses pembelajaran seterusnya. Mereka akan sentiasa dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di kelas biasa. Tujuannya ialah untuk melihat perkembangan pelajar tersebut di samping membantu guru di kelas biasa dalam proses pengajaran mereka. Jika terdapat masalah terhadap murid tersebut, maka guru pemulihan akan bertindak segera untuk menyelesaikannya.
 


No comments:

Post a Comment