KEPERLUAN PELAKSANAAN PROGRAM
PEMULIHAN DI SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA
Pendidikan
Pemulihan merupakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran khas untuk menolong
pelajar-pelajar yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kelas. Manfaat
daripada program ini adalah pelajar yang ada masalah pembelajaran boleh
mengetahui dan mempelajari lebih. Oleh itu, pihak sekolah perlu mengambil nama
dan mengagihkan pelajar-pelajar ini ke kelas pemulihan. Manfaat kedua adalah
kelemahan pembelajaran boleh diatasi dan mencegah berlakunya sebarang masalah
pembelajaran dari peringkat awal. Walaupun, pelajar-pelajar tersebut lemah
dalam pelajaran tetapi hak mereka masih dipelihara. Hal ini dapat mencungkil
bakat dan kemahiran pelajar walaupun mereka lemah. Manfaat yang lain ialah
melahirkan insan yang berpendidikan dan meningkatkan taraf hidup mereka.
Pendidikan
pemulihan dilaksanakan di sekolah rendah dengan tujuan untuk membolehkan
murid-murid yang memperoleh pencapaian rendah membaiki pencapaian mereka. Ini
adalah untuk membolehkan mereka mengikuti proses pendidikan sama seperti mana
murid-murid normai yang lain. Murid-murid yang lemah pencapaian akademiknya,
tidak semestinya mempunyai darjah kecerdasan yang rendah. Mereka yang tergolong
dalam kumpulan ini, boleh juga terdiri daripada murid-murid yang tinggi atau
sederhana tahap kecerdasannya. Ini bermakna murid yang mengalami kegagalan
dalam proses pendidikan mempunyai sebab yang pelbagai, antaranya termasuklah
selalu tidak hadir ke sekolah, rendah motivasi untuk belajar, kecacatan
fizikal, emosi yang terganggu, persekitaran rumah dan sekolah yang tidak
mendorong atau yang menganggu dan pelbagai sebab lain (Zulkifley Hamid, 2005).
Di
samping itu, program pendidikan pemulihan dilaksanakan bertujuan untuk mengatasi
masalah dalam pengurusan kemahiran membaca, menulis dan mengira untuk
murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran. Kepentingan bagi program
Pendidikan Pemulihan ini adalah untuk membantu murid-murid mengatasi masalah
dalam penguasaan kemahiran-kemahiran asas dengan pendekatan, kaedah,
bahan-bahan pengajaran alternatif selaras dengan keupayaan dan potensi serta
minat mereka. Pendidikan Pemulihan juga memberi khidmat layanan dan perhatian
individu dari segi pembelajaran mengikut kadar perkembangan intelek murid-murid
yang berbeza antara satu dengan yang lain. Kepentingan yang seterusnya adalah
untuk memperkembang potensi murid-murid semaksimum mungkin. Selain itu, pelaksanaan
program pendidikan pemulihan juga untuk meneruskan proses pembelajaran murid-murid
dalam sistem persekolahan serta membantu memupuk dan memperkembang konsep
kendiri dan sikap positif terhadap pelajaran.
Bukan
itu sahaja, program pendidikan pemulihan dilaksanakan dapat membantu
menyelesaikan masalah sikap dan tingkah laku yang negatif yang boleh
menjejaskan pelajaran. Selanjutnya, menyuburkan emosi, mental, sosial, dan
intelek terutama bagi murid-murid yang datang daripada keluarga yang bermasalah
serta memberi peluang atau keseronokan kepada murid-murid untuk belajar dan
berasa gembira atas kejayaan dan kemajuan yang dicapai juga merupakan
kepentingan melaksanakan program pendidikan pemulihan. Selain itu, program
pemulihan pula memberi peluang kepada
murid-murid menyertai aktiviti sosial di dalam dan di luar bilik darjah. Tambahan
pula, pelaksanaan program pendidikan pemulihan akan membina sifat keyakinan
diri supaya mereka dapat berinteraksi secara berkesan dalam masyarakat.
Selain
daripada itu, melaksanaan program pendidikan pemulihan jua mempunyai banyak
kepentingan yang lain, iaitu murid pemulihan dapat meneruskan pelajaran mereka
dalam sistem persekolahan biasa atau sekolah khas jika perlu, mereka dapat
menerima bahan pembelajaran yang lebih bermakna iaitu seimbang dengan kebolehan
mereka, mereka dapat membina perhubungan yang sihat dengan guru kelas, guru
pemulihan dan rakan sekelas mereka, mereka menikmati pengalaman berjaya di alam
persekolahan dan program pendidikan pemulihan memperlengkapkan murid-murid
pemulihan dengan kemahiran-kemahiran yang membolehkan mereka menjadi warganegara
berguna.
Tanpa pendidikan
pemulihan, murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran akan terus
tertinggal. Oleh demikian, mereka yang tertinggal perlu diberikan pengajaran
khusus dan dalam situasi dan suasana yang khusus juga. Bilangan mereka biasanya
kecil, dengan ini guru dapat memberikan perhatian kepada setiap individu yang
ingin diberikan pemulihan dan mengatasi masalah pembelajaran yang mereka hadapi
(Zulkifley Hamid, 2005). Biasanya murid yang memerlukan pemulihan perlu
didedahkan kepada banyak pengalaman konkrit dan situasi sebenar bagi
membolehkan mereka membina gambaran mental yang jelas dan seterusnya fahaman
konsep yang betul. Selepas mereka dipulihkan, mereka akan diletakkan semula ke
dalam kelas-kelas biasa
No comments:
Post a Comment